UruharaFC cosplay

sunnuntai 26. toukokuuta 2024

Comic Con 2024 Osa 2/2

Tervetuloa blogiin
HELMIÄ JA KETJUJA!


Tämän päivän päivityksessä jatkamme seikkailujamme Tampereella Comic Con -tapahtumassa. Päivitys on jaettu kahteen osaan. Tämä on toinen ja viimeinen osa.

Edellisessä päivityksessä kerroimme vähän perustietoa Comic Conista ja International Cosplay League -kilpailusta. Kilpailimme ICL:ssä lauantaina ja erilaisista vaikeuksista huolimatta, voitimme duo-kategorian. Illalla kävimme syömässä ja siirryimme majoitukseen Mango Hotelliin. Lepoa ei kuitenkaan ollut tiedossa: Sunnuntaina kilpailun kategorioiden voittajien odotettiin osallistuvan haastattelutilaisuuteen voittoasut päällänsä. Ilta kului asujen siistimiseen ja silittämiseen. Jopa silloin, kun kippasi sänkyyn nukkuakseen, uni ei ottanut tullakseen. Kello yhdeltä yöstä löysit itsesi googlettamasta mistä saisi palkeita ja onko Silas sitten kuitenkaan espanjalainen hahmo.


Lyhyeksi jääneiden yöunien jälkeen kohti Comic Con sunnuntaita! Lauantain auringonpaiste oli tipotiessään ja ulkona sateli vettä. Päivän aikataulu oli seuraava: Klo 10:00 tapahtuman ovet aukeavat, klo 11:00 pääsee pukuhuoneisiin, klo 13:30 täytyy olla valmistautumassa haastatteluun, klo 14:00 alkaa haastattelu ja klo 18:00 tapahtuman ovet suljetaan. Koska emme voineet olla varmoja kuinka paljon ehdimme kierrellä Comic Conissa enää haastattelun jälkeen, yritimme ottaa kaiken ilon irti siitä tunnista, mikä oli ovien avaamisen ja pukuhuoneiden ovien avaamisen välissä.

Sunnuntaina aamupäivällä Comic Conissa oli hyvin tilaa kävijöille. Ehdimme tavata tuttuja ja jutella heidän kanssaan, ja suunnitella mitä ostamme tuliaisiksi. Myyntipöytiä ja messuosastoja oli useita, tuttuja ja turvallisia, mutta myös erikoisempia. Mieleen jäi mm. Nissin, jonka osastolta pystyi ostamaan kuppinuudeleita! Parilla messuosastolla tehtiin tatuointeja ja sellaisesta olemme kuulleet viimeksi, noh, tatuointimessuilla. Ja sitten oli niitä myyntipöytiä, jotka vaikuttivat siltä, että tuotteet olivat piraattitavaroita ja tekijänoikeuksia rikkovia. Kuvittelemmeko vain, vai oliko tarjonta kuitenkin enemmän “manga” kuin “comic”? Kuitenkin, kaikenlaista oli tarjolla oheistuotteista kokonaisiin cosplayasuihin, printtejä ja avaimenperiä, hattaraa ja karamelliomenoita. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tavaratarjonta perjantaina heti ovien auetessa, ja kuvata messuhalleja lauantaina kävijämäärän ollessa korkeimmillaan. Olemme olleet mm. Japan Expo Parisissa pari kertaa, ja Comic Conissa oli samaa “suuren maailman messumeininkiä”. Jotkut tykkäävät, toiset eivät.






Comic Con oli aina välillä “jonocon”. Paikkalippusysteemi ei nähtävästi ollut järjestäjille tuttu ja ohjelmanumeroihin yms. jonotettiin pitkissä jonoissa ja mukaan pääsivät he, ketkä mahtuivat. Myös se, että kunniavieraiden valokuviin ja nimikirjoituksiin täytyi ostaa erillinen lippu pääsylipun lisäksi, yllätti osan kävijöistä. Todennäköisesti osasyy tähän oli se, että Comic Con Finlandin kotisivu ei ollut erityisen selkeä ja monisanainen. Tietoa sieltä täytyi suorastaan etsiä.

Varsin pian pukuhuoneet kutsuivat. Etenkin Silaksen pukemiseen menee yllättävän kauan aikaa. Hänelle täytyy liimata aurinkolasit ja hiustupsu kasvoihin, ja partaliiman kuivuminen ottaa aikaa. Myös sahalaitaisten hampaiden huolelliseen maalaamiseen menee tovi, ja sitten on tietenkin Silaksen käsivarteen tulevan kuvion maalaaminen. Sunnuntaina pukuhuoneessa olivat vain kategorioiden voittajat. Istuimme kaikessa rauhassa meikkaamassa ja kuuntelimme Yle Areenasta Club Millenium -ohjelmaa. Puhuimme solo-kategorian voittajan Iinabanin kanssa muutaman sanan sarjoista joita katsomme, ja tämä valotti aika hyvin sitä, miksi meillä on lähes aina Beyblade-pukuja: Viimeisimmät päälle puoli vuotta olemme katsoneet robotti-aiheisia animesarjoja! Tämän lisäksi seuraamme myös sellaisia sarjoja, joiden hahmot eivät fyysisesti sovi meille yhtään. Silaksen ja Rantaron kanssa olemme sentään edes jonkin verran samankaltaisia.


Vaikka olimme valmistautumassa ajoissa, aikataulu meni silti vähän tiukille. Meidän oli pakko syödä jotakin ennen haastattelua, ja ruuan hakemiseen ja syömiseen meni se kriittinen hetki. Onneksi cosplayasut olivat kunnossa ja siistejä - jos ei nyt oteta huomioon sitä, että Silaksen vyö puuttui edelleen. Meillä on tapana sanoa, ettei lavalla mennyt riittävän lujaa jos asut ovat esityksen jälkeen ehjät. Onneksi emme elä oppiemme mukaisesti.

Kuva: Nyymix Kuvan lähde: Linkki

Iltapäivän haastattelu tapahtui Angry Birds -teemaisella Heroes Talk -lavalla messuhallissa. Haastattelijana toimi Elina, pitkän linjan cosplayharrastaja. Kysymykset eivät olleet tiukkarajaisia kuin tuomariston edessä (miten proppisi on tehty?) vaan keskustelu liukui aiheiden välillä. Opettavia kokemuksia, asujen osien valmistusta, aihevalintoja, miksi asusi vyö puuttuu… Meidän mielestämme kaikki saivat puhua tasapuolisesti. Muutamia ajatuksia joita nousi esiin:

- Yli 10 vuotta sitten kilpailu-uramme alkuaikoina meillä oli tapana valita aiheita kilpailupukuihin ihan suoraan etsimällä mielenkiintoisia ja näyttäviä hahmodesigneja. Tätä jatkui siihen asti kunnes meille tuli sellaiset asut, jotka eivät olleet niin näyttäviä tai kiinnostavia, mutta sarja ja hahmot puhuttelivat paljon. Puvut olivat Beybladesta. Lopulta päädyimme kilpailemaan näilläkin asuilla mikä todisti, ettei kilpailuissa menestyminen ole puvun näyttävyydestä kiinni vaan onnistuneista kokonaisuuksista. Kaikki kilpailut, isot ja pienet, ovat omanlaisiaan. Joskus kilpailusuoritusta voi räätälöidä sopimaan esim. pisteytykseen, mutta aina kun valitsee cosplayasuja, kannattaa valita itselleen merkityksellisiä hahmoja ja sarjoja. Tällöin kävi kilpailussa miten tahansa, puku säilyttää merkityksensä itselleen. Cosplaykokemukset on mukavampia sellaisten aiheiden äärellä, jotka ovat itselleen tärkeitä, eivätkä lähinnä vain pukuprojekteja. Tällä emme halua vähätellä pukujen valmistuksen, itsensä haastamisen ja onnistumisen riemua, vaan tarjota näkökulman omiin tuleviin cosplayasuihin sekä siihen, miten tarkastelee muiden cosplayaajien asuja.

- Cosplayjoukkueen vahvuutta ei mitata sillä kuinka vähän tiimi epäonnistuu. Kaikki epäonnistuvat, valitsevat sanansa väärin ja tuottavat pettymyksiä. Tulee erimielisyyksiä ja huonoja ajanjaksoja. Vahvuus mitataan sillä, kuinka joukkue selviää vaikeuksista ja tiimin jäsenten välisistä konflikteista. On turha etsiä virheetöntä tiimitoveria, sellaista ei ole olemassa. Mieluummin etsii cosplayaajan, kenen kanssa konfliktit on sovittavissa ja kuka pystyy jatkamaan kanssasi pettymysten jälkeenkin - aiheutti ne sitten hän, sinä tai kuka tahansa.

Kuva: Nyymix Kuvan lähde: Linkki

Haastattelun jälkeen meidät kaikki ohjattiin Digital Aliens -osastolle 360-asteen videointiin. Videoinnissa noustaan alustalle ja kamera pyörähtää ympärilläsi kuvaten sinut mutkattomasti. Emme ole vielä nähneet millainen valmiista videosta tuli, mutta ainakin meille kahdelle kokemus oli täysin uusi. 360-asteen videointi on varmasti loistava matkamuisto Comic Conista kaveriporukoille ja cosplayasuisille henkilöille! Samalla osastolla toimi myös hanbok-experience, eli siellä pystyi sovittamaan perinteistä korealaista asua.


Videoinnin jälkeen päivän cosplayvelvollisuudet oli hoidettu. Iso kiitos onnistuneista kisajärjestelyistä ja huolenpidosta cosplayhenkilökunnalle! Olimme hyvissä käsissä aina ilmoittautumisesta lähtien. Päätimme käydä ottamassa asut pois ja tutustua Comic Coniin vielä parin tunnin ajan. Miksi otimme puvut pois vaikka niissä pystyy ihan hyvin conittamaan? Vastaus: Cosplayjaat herättivät kiinnostusta muissa kävijöissä ja epäilimme, että jäljellä oleva coniaikamme olisi saattanut mennä valokuvissa poseeraamiseen. Normaaleissa vaatteissa et kiinnostanut ketään. Veimme puvut takaisin autoon ja kiersimme uudestaan messuhallit. Teimme ostoksia, söimme ja juttelimme tuttujen kanssa. Jopa Karviselle löytyi jotakin!


Tuliaisnameja

Vähän ennen sulkemisaikaa lähdimme ajamaan takaisin kohti Kouvolaa. Vettä satoi ja luukutimme auton stereoista “retro anime robo song karaoke medley” -musiikkia. Emme vielä tiedä mihin coniin menemme seuraavaksi. Kesällä riittää töitä ja ICL:ään täytyy aloittaa valmistautuminen heti. Olemme miettineet pari viikkoa finaaleja, lukeneet säännöt huolella ja tutkineet vaihtoehtojamme. Surullista kyllä, mutta meillähän oli parista toisesta Beyblade hahmosta koostuva suunnitelma finaalien varalle, mutta noin viikko ennen Comic Conia tajusimme, ettei se sovi näytöslavalle! Näistä kahdesta hahmosta ei ole yhteistä pelivideota! Ja sitten teimme toisen suunnitelman, mutta näillä aikatauluilla emme usko pystyvämme toteuttamaan sitä vaikka idea onkin vallan metka. Kilpailusuoritus vaatisi asujen lisäksi täysin uuden näytöksen: Taustavideo, äänet, musiikki, koreografia, valot ja lavasteet + harjoittelu. International Cosplay League finaalit ovat 117 päivän päästä 21.9, mutta osallistujien toivottaisiin olevan mahdollisimman valmiita jo syyskuun alussa kun esituomarointi portfoliot lähetetään. Kokemuksia viisaampina toteamme, että tässä tilanteessa olisi järkevintä hioa Silas ja Rantaro huippuunsa, ja tehdä Espanjassa parhaansa. Molemmissa asuissa on parantamisen varaa ja syyskuuhun mennessä olemme varmasti saaneet niiden potentiaalin uudelle tasolle.

Terveisin,
Päivi ja Satu