sunnuntai 15. maaliskuuta 2020

Matka Tallinnaan 24.-25.2.2020

Hei ja tervetuloa blogiimme
HELMIÄ JA KETJUJA!

Talvilomalla lähdimme käymään Viron pääkaupungissa Tallinnassa. Matka oli pyörinyt mielessä jo useiden vuosien ajan, ja nyt lähtemiselle löytyi sopivat olosuhteet. Tallinnassa meitä houkutteli laajat kangas- ja ompelutarvikekaupat, shoppailu ja ihan vain matkailun synnyttämät elämykset. Näiden lisäksi taskussa poltteli Sokos Hotelin lahjakortti, jonka pystyi käyttämään toiseen Tallinnan kahdesta sokkarista. Matkaseurueemme koostui meistä kahdesta ja ystävästämme Minoreasta.

Päivi, Minorea, Satu ja Karvinen

Aikaisin maanantaina matkustimme junalla Helsinkiin. Juna-aseman edestä nousimme raitiovaunuun, joka jätti meidät suoraan sataman terminaalin eteen. Laivamatka Tallinnaan otti noin kaksi ja puoli tuntia. Aikaisesta herätyksestä johtuen jätimme suosiolla meikkaamisen ja muun laittautumisen laivalle. Olimme lähteneet matkaan hyvin käytännöllisesti, koska emme oikein tienneet mihin varautua. Rinkat selkään, tasapohjaiset kengät jalkaan ja kunnon talvitakit päälle. Yksi vaatekerta mukaan, koska reppuun pitää jättää tilaa ostoksille. Selviytymisvarustukseen pakkautuneena oli pienoinen pettymys nähdä hotelli jo terminaalin ikkunasta. Emme taidakaan eksyä kaupunkiin majoitustamme etsiessä.

Siellä se on, kuvassa vasemmalla savupiipun vieressä.

Majoituimme Sokos Hotel Virussa sataman lähellä. Saimme huoneen 21. kerroksesta, mikä takasi huikean näköalan kaupungin ylitse satamaan. Näköalat eivät kuitenkaan olleet huoneesta kiinni. Kuka tahansa pystyi ihailemaan kaupunkia hotellin päädyissä sijaitsevilta parvekkeilta. Toiselta puolelta näkyi punaisia kattoja ja historiallisia rakennuksia, ja toiselta puolelta… normaali kaupunki kerrostaloineen. Erikoisesti kahtiajakautunut paikka. Hotelli oli siisti ja miellyttävä paikka olla, mutta jos eksotiikkaa kaipaa, Sokos Hoteleihin tottuneelle matkailijalle Viru on ehkä hiukan liikaa ”kuin olisi Suomessa”.

Pienen hengähdystauon jälkeen lähdimme tutustumaan hotellin vieressä sijaitsevaan ostoskeskukseen päätavoitteena löytää ruokapaikka. Koko loppupäivän pyörimme ostarilla ja sen lähialueilla. Vaikka meitä monesti kiinnostaa citymatkailu juurikin shoppailun vuoksi, se ei tarkoita, että ostaa paljon. Tuotteiden ja palveluiden katseleminenkin on hauskaa. Mukaan tarttui mm. tuliaisia, korkokengät, huulipunaa ja muutama koru. Toiveikkaana kiersimme leluosastoja etsimässä Beyblade-kiekkoja, mutta kun lopulta löysimme niitä, Hasbron versiot eivät läpäisseet tiukkaa laatuvaatimustamme.

Illalla pitkän päivän päätteeksi, Päivi nukahti jo kello 20:00. Satu ja Minorea katsoivat televisiosta elokuvaa viroksi tekstitettynä, söivät karkkia ja puhuivat animesta. Girls gone wild.

Seuraavana päivänä söimme kaikessa rauhassa aamiaisen ja laittauduimme valmiiksi. Hotelli oli todella ihana ja antoi meidän jättää rinkat tavarasäilytykseen, vaikka olimme jo kirjautuneet ulos. Tällä kertaa lähdimme kohti niitä kuuluisia Tallinnan kangaskauppoja. Hotellin edestä kulki (vastaanoton mukaan) luotettavia takseja, joista yksi ajoi meidät toivomaamme kohteeseen muutamien kilometrien päähän. Kävelimme pitkin katua ja poikkesimme kaikissa ompelutarvike- ja kangaskaupoissa. Matkan varrelle osui myös pari kirpputoria ja vintage-vaatekauppoja. Sää oli aurinkoinen ja yhtä lumeton kuin Suomessa.

Vaikka sitä aluksi kuvitteli tarvitsevansa kaikenlaista, kangashyllyjen edessä seisoessa tajusi, miten paljon saa Suomestakin – tai miten suurinta osaa ei oikeasti tarvitse koskaan. Erikoisempia värejä ja materiaaleja kannatti tulla etsimään Tallinnasta. Päivi osti mm. aitoa vaaleanpunaista nahkaa tulevia cosplayasuja varten. Kirppareilta ostimme muutamia vaatteita ja niitä tulemme näkemään enemmän tulevissa päivityksissä.

19:30 laiva saapui takaisin Helsinkiin. Juoksujalkaa kiiruhdimme täpötäyteen ratikkaan, koska meidän piti ehtiä Kouvolaan vievään junaan. Seuraava juna olisi lähtenyt vasta puolen yön aikoihin, joten ei kannattanut myöhästyä! Turvallisesti ja aikataulussa pääsimme takaisin Kouvolaan kymmenen aikaan illasta.

Matka Tallinaan sujui todella hyvin ja matkasta jäi mukavia muistoja. Haluamme vierailla kaupungissa uudestaan ja tällä kertaa voisimme tutustua historialliseen alueeseen. Nyt kun matkustamisen on vähän enemmän tuttua, voisi harkita erikoisempia vaatteita ja asukuvia Tallinnan ihanilta kaduilta.