lauantai 15. lokakuuta 2022

Kaupunkiloma Kuopiossa 2022

Hei kaikille! Tämä on blogi
HELMIÄ JA KETJUJA!

Tänään jatkamme matkailukertomusten parissa. Elokuussa kävimme perinteisellä Itä-Suomen kierroksella, eli matkustimme Savonlinnaan ja sieltä Kuopioon. Olemme jakaneet kaupungeista kertomisen kahteen osaa ja tämä on niistä viimeinen: Kuopio. Jos et ole vielä lukenut ensimmäistä osaa, sen löytää täältä: Saarissa Saimaan keskellä: Savonlinna 2022

Matkustimme Kuopioon linja-autolla. Kyyti lähti Savonlinnasta aikaisin aamulla ja kello 10:00 olimme Kuopion Kauppahallissa juomassa päivän ensimmäistä teekupillista. Majoituimme jälleen Sokos Hotels Puijonsarvessa ja onneksi pääsimme huoneeseemme jo heti aamusta. Mietimme päivän aikatauluja ja ohjelmaa, ja lopulta päätimme lähteä kaupungille sen enempää laittautumatta. Erikoisemmat vaatteet saisivat odottaa huomiseen. Siviilivaatetuksen ongelma oli vain se, ettei Satulla ollut verkkareita enempää siviilivaatteita mukanansa. Näin ollen hän sai Päiviltä lainaan tämän nahkahameen ja T-paidan. Toisin sanoen jos valokuvissa näyttää siltä, että Päivi on äkkiä kasvattanut pitkät hiukset, niin se on Satu Päivin vaatteissa.

37 Lunki kaupassa sijaitseva Fiini Vintage

Kuopiossa kävimme kaikissa suosikki kaupoissamme. Kaupungin vahvuus on erikoismyymälät, kuten lelukauppa Partanen ja Kangaskauppa Savon Pala. Näiden joukkoon oli nyt saatu myös upea Askartelukulma! Myymälän laajasta valikoimasta löytyy kaikenlaista askarteluun, maalaamiseen ja käsitöihin. Päivi osti mm. Decoupage koristelakkaa ja on käyttänyt suurin piirtein koko purkin kahdessa kuukaudessa.

Kauppojen lisäksi kiertelimme kirpputoreilla ja kierrätysmyymälöissä. Ihmisiä oli todella paljon liikkeellä ja mm. CityPörssin kirpputorilla oli niin paljon väkeä, ettei sekaan meinannut mahtua. Koululaisten kesäloman viimeinen päivä ja Kuopion torille nousevat Kansainvälisten Suurmarkkinoiden myyntikojut lisäsivät keskustan vipinää entisestään. Palasimme hotellille saunomaan ja lepäämään. Iltakävelyllä ihastelimme Kuopion vanhoja puutaloja.

Seuraavana päivänä jätimme matkatavarat hotellille säilytykseen ja palasimme kaupungin keskustaan. Ensimmäiseksi tutustuimme Suurmarkkinoiden tarjontaan. Torilta löytyi myynti- ja ruokakojuja, sekä pelejä ja tivolilaitteita.

Maistoimme American Donuts companyn överidonitseja ja Satu osti Päiville syntymäpäivälahjaksi Judas Priest -lompakon Heavy Rebelin myyntikojusta.

Lompakon onnellinen uusi omistaja oli pukeutunut muuntelemaansa paitaan Little Freaks ja veriroiske kuviollisiin kireisiin farkkuihin. Alla oleva valokuva on otettu Savonlinnasta, mutta asukokonaisuus oli tismalleen sama Kuopiossa.

Torilta jatkoimme seuraavaan erikoiskauppaan, joka oli ompelutarviketaivas Nappi ja nauha. Myymälään saapuessa on parempi tietää mitä tarvitsee, koska muuten saattaa eksyä tunneiksi katselemaan valikoimaa kaikesta mahdollisesta. Sitä löytää itsensä miettimästä mitä kannattaisi ostaa varastoon, miksi tätä ei myydä Kouvolassa ja kuinka paljon erilaisia nappeja on olemassa.

Jos matkailutekstimme kuulostavat todella kauppoihin keskittyneiltä, niin me olemme shoppailuturisteja. Kuitenkaan se, että käy erilaisissa myymälöissä, ei tarkoita, että ostaa paljon. Emme välitä Repovedellä patikoimisesta, rentoutumisesta kylpylöissä tai Ahvenanmaalla pyöräilystä. Siellä missä on city, kahvilat ja kaupat, sinne me menemme ja sitä me valokuvaamme.

Vielä ennen kotiinpaluuta kävimme Kaffeteria Mummolassa. Emme olleet vierailleet kyseisessä paikassa aikaisemmin. Mummola oli pieni, viihtyisä ja herkullinen kahvila persoonallisella sisustuksella, mm. katossa roikkui useita myrskylyhtyjä ja vessan seinät olivat täynnä pieniä tauluja.

Jos pidit tästä postauksesta, haluat ehkä lukea myös